Reis met eigen auto over IJsland (2022)

In juni/juli reisden mijn vrouw en ik over IJsland. We kampeerden en bij minder weer sliepen we binnen. Niets gereserveerd en het onaangekondigd ergens overnachten gaf nooit problemen. Heerlijk om op de bonnefooi rond te reizen!

Twee topervaringen zal ik hier beschrijven.

Na al die jaren dat ik op IJsland kom is de excursie naar Ingólfshöfdi nog altijd een favoriete voor mij. Op een platte wagen achter een tractor door een soort waddengebied reden we naar het eiland. Het gaat hier o.a. om de papegaaiduikers en grote jagers waar je rustig wandelend héél dichtbij kan komen. Dat kan, omdat ze hier niet worden bejaagd. In de 24 jaar dat ik IJsland bezoek ben ik door drie generaties rondgeleid. Na Sigurdur, degene die begon met deze excursie, kwam Einar. Maar deze keer werden we rondgeleid door de derde generatie: Matti, achttien jaar. Hij en de groep kregen een unicum te zien: vier fouragerende bultruggen onderaan de hoge klifkust ! Steeds weer kwamen ze met hun wijd geopende baleinenbek boven water. Het was een adembenemende ervaring, waar we geen genoeg van konden krijgen.

De tweede topervaring hadden we op een plek waar ik -zowaar- nog niet eerder was: Mjoifjordur, aan de oostkust. Via een prachtige afdaling langs vele haardspeldbochten kwamen we bij de fjord, waar we ons tentje opzetten naast een gemeenschapsgebouw. De volgende dag reden we via een sensationele kustweg verder naar de oudste vuurtoren van IJsland, Dalatangi. Op een uiterst puntje tussen de monding van twee fjorden, een heel bijzondere plek. Eén boerderij, bewoond door moeder en dochter. Naast de boerderij een weerstation waar de dames om de drie uur de gegevens van doorgeven aan de weersdienst in Reykjavík. Het hele jaar door, 24 uur per dag, weer of geen weer ! We mochten bovenop de vuurtoren. Het was heerlijk weer, in korte broek liepen we er urenlang over de rotsen aan de kust. Genietend van grote velden in de flinke golfslag wuivend zeewier en de mooie halfedelstenen in de gekleurde rotsen. Drie dagen later, na nog twee nachtjes in het fraaie Husey, verlieten we IJsland weer met de Norröna. Aan het einde van de fjord voeren we vlak langs een nog steeds in de zon badende Dalatangi.

Het einde van onze reis die heel koud begon de eerste week, maar eindigde in een zonovergoten IJsland. 's Nachts kwamen we op de Faröer-eilanden aan, waar we nog een paar dagen hebben rondgekeken, voordat we terugvoeren naar Denemarken.